System filtrów Benro 150 według Jeremiasza Gądka

Przez lata używałem wielu różnych filtrów a wraz z nimi dedykowanych wielkościowo holderów. Ograniczałem się do filtrów nakręcanych oraz wsuwanych do rozmiaru 100mm, które zazwyczaj współpracowały z obiektywami Nikkor 16-35mm f/4, Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200mm f/2.8 oraz Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6, wspólną cechą tych obiektywów jest jednakowe mocowanie filtrów 77mm. W plecaku znajdował się również ultraszerokokątny obiektyw Nikkor 14-24 mm f/2.8, do którego nie pasował system filtrów 100mm. Dzięki współpracy z firmą Foto-Technika – oficjalnym dystrybutorem marki Benro w Polsce, mogę od kwietnia 2018 roku testować dedykowane mocowanie dla Nikkora 14-24mm f/2.8 – holder Benro FH150N1 wraz ze szklanymi filtrami Benro Master Series. O efektach możecie przeczytać w dalszej części recenzji. Zapraszam do lektury.

HOLDER 150 MM BENRO FH150N1 DLA NIKKORA 14-24 F/2.8G

Holder Benro FH150 dedykowany dla ultraszerokokątnych obiektywów występuje w kilku różnych wersjach. Na dzień dzisiejszy dystrybutor w swojej ofercie posiada holdery z oznaczeniem FH150T1 dla Tamrona 15-30mm f/2.8; FH150N1 dla Nikkora 14-24mm f/2.8, oznaczeniem FH150S3 dla Sigmy 14mm f/1.8 oraz oznaczeniem FH150S4 dla Sigmy 12-24mm f/4, które są w sprzedaży od września tego roku. Holder jest mocowany do obiektywu za pomocą adaptera dla konkretnego modelu, natomiast adapter mocowany jest do obiektywu za pomocą dwóch pokręteł zaciskowych, które precyzyjnie dociskają go do obiektywu. W holderze FH150N1 można stosować jednocześnie do trzech filtrów 150mm o grubości 2mm. W zestawie znajduje się pierścień montażowy o średnicy 95mm oraz pierścień redukcyjny, który umożliwia użycie uchwytu z innymi obiektywami dysponującymi średnicą filtra 77mm. Dla mnie ten sposób mocowania jest wprost rewelacyjny i mogę używać jednego kompletu ze wszystkimi obiektywami, jakie posiadam. Począwszy od ogniskowej 14mm w wymienionym Nikkorze 14-24mm aż po ogniskową 600mm w teleobiektywie Tamron 150-600mm f/5-6.3 (tu rozmiar gwintu to 95mm). Poza wymienionymi pierścieniami w pudełku znajdziemy dwie dodatkowe szyny (jedyne elementy holdera wykonane z tworzywa sztucznego), które pozwolą zamontować dedykowany kołowy filtr polaryzacyjny z możliwością regulacji (obracania 360°). Ponadto w zestawie mamy jeszcze mały kluczyk imbusowy oraz instrukcję w języku angielskim i chińskim. Uchwyt został wykonany z mocnego i przy tym lekkiego aluminium w kolorze czarnego matu. 

Adapter dla obiektywu Nikkor 14-24/2.8

System filtrów Benro FH150 nieznacznie różni się od tego, który oferuje konkurencja – system Nisi V5-PRO dla filtrów 100mm oraz Nisi S5 dla filtrów 150mm. Różnica polega głównie na tym, w jaki sposób jest mocowana przednia część (holder) do pierścienia mocowania z obiektywem (adaptera). Holder w systemie Benro posiada dwie metalowe nakrętki, natomiast w systemie Nisi V5-PRO elementem blokady jest metalowy “grzybek” dociskany sprężynowo. Dzięki zastosowaniu nakrętek mamy możliwość regulowania siły docisku, co uniemożliwia samoczynne przestawianie się holdera z filtrami względem własnej osi, jak to ma miejsce w systemie Nisi V5-PRO. “Grzybkowy” system demontażu w Nisi jest napewno szybszy ale, też mniej bezpieczny ze względu na możliwość przypadkowego odbezpieczenia holdera. Montaż uchwytu na obiektyw jest banalnie prosty i nie przysparza żadnych problemów. Polega na odbezpieczeniu pokręteł dociskowych, nałożeniu adaptera na obiektyw do momentu oparcia się na specjalnych wypustkach wewnątrz adaptera i ponownym zabezpieczeniu tymi samymi pokrętłami. 

Holder bez filtra CPL (po lewej), Adapter 77mm i 95 mm w jednym (po prawej)

Dużą zaletą holdera FH150 jest możliwość adaptacji (w zależności od potrzeb) do trzech filtrów płytkowych lub dwóch filtrów płytkowych i dedykowanego kołowego filtra polaryzacyjnego z możliwością niezależnej regulacji względem zamontowanych przed nim filtrów płytkowych. Szyny wykonano z bardzo dobrego jakościowo tworzywa, które utrzymują filtry w zadanej pozycji nie pozwalając na ich samoczynne przesuwanie. Pomiędzy kołowym filtrem polaryzacyjnym a filtrem płytkowym pozostaje niewielka szczelina, przez którą nawet przy dłuższych czasach naświetlania (przy filtrach pełnych szarych ND) nie stwierdziłem niekontrolowanego wpadania światła. Filtr polaryzacyjny montuje się przez odkręcenie czterech śrubek podtrzymujących szyny. Po dołożeniu filtra dokręcamy śrubki a filtr przesuwa się na zasadach ślizgu po obudowie holdera. Okrągła obudowa CPLa posiada dodatkowo wypukły ring, który idealnie pasuje do kształtu holdera dzięki czemu po zmontowaniu w całość filtr nie ma żadnych luzów. Jednak ma to też swoje wady, gdyż filtr obraca się z dość dużym oporem. Przekręcanie filtra polaryzacyjnego nie będzie łatwe, gdy dodatkowo założymy połówkowy filtr GND o rozmiarach 150×170 (obustronnie wystający ponad holder).

FILTRY FOTOGRAFICZNE BENRO MASTER SERIES DLA SYSTEMU 150MM

Najczęściej używam tylko trzech typów filtrów: połówkowych, pełnych szarych neutralnych (ND) oraz polaryzacyjnych. To wszystko czego potrzeba w fotografii ogólnej i pejzażu. Można przy tym łączyć je w dowolnej kombinacji, aby w pełni wykorzystać potencjał każdej fotografowanej sceny. Wraz z opisanym powyżej holderem FH150 otrzymałem do testów zestaw szklanych filtrów fotograficznych serii Master. Wszystkie zapakowane w kartonowe pudełeczka, na których widnieją fotografie z przykładem zastosowania każdego z nich w zależności od przeznaczenia. Tuż obok znajdziemy krótki opis z parametrami oraz skrócone symbole innowacyjnych rozwiązań, w tym:

  • technologia HD – technika precyzyjnego szlifowania szkła, która sprawia, że powierzchnie szkła są idealnie czyste i równoległe do siebie,
  • powłoki ULCA –  zapobiegają odbiciom na powierzchni filtrów oraz powstawaniu refleksów,
  • powłoka NANO WMC – hydrofobowe właściwości powłoki zabezpieczają filtr przed oleistymi cieczami i wodą oraz przed kurzem i innymi drobinami mogącymi spowodować zarysowanie szkła,
  • ULCA Multi-Coating – powłoki które likwidują flary i znacząco ograniczają aberację chromatyczną (średnia transmisja> 99,0% przy 420-680 nm),
  • IR CUT – powłoka redukująca zanieczyszczenie promieniowaniem podczerwonym.

W kartonowych opakowaniach znajdują się dość mocne plastikowe półprzezroczyste boksy z wytłoczonym logo i napisem “Benro Let’s go!”, zamykane z prawej strony na dwa zatrzaskowe klipsy. Wnętrze boksów jest dopasowane do filtrów, które dodatkowo umieszczono w materiałowym, miłym w dotyku futerale. Filtry szklane serii Master mają tę zaletę, że nie rysują się tak łatwo, są trwalsze pod warunkiem, że dobrze się je traktuje. Należy o tym wspomnieć, ponieważ jeśli spadnie nam taki filtr na ziemię, w większości przypadków się rozbije. To główna wada szkła. Dystrybutor Benro w swojej ofercie posiada również tańsze filtry żywiczne, bardziej elastyczne ale również o wiele miększe i mniej odporne na zarysowania. 

FILTR POLARYZACYJNY MACPL150

Opisywany filtr sprzedawany jest osobno jako dedykowany filtr dla uchwytu FH150 oraz w zestawach tematycznych. W zestawie wraz z holderem dla konkretnego modelu obiektywu otrzymamy filtr pełny ND16 150x150mm, filtr połówkowy GND8 Soft 150x170mm, zestaw kluczy, namiot (osłona blokująca dostęp światła w szczeliny) oraz pokrowiec na cały komplet. Takie zestawy to jednak dość spory jednorazowy wydatek, dlatego też rozwiązanie jakie wprowadza producent jest bardziej korzystne zwłaszcza dla osób nie dysponujących tak sporym budżetem. Możemy na początek kupić sam holder i jakiś jeden wybrany filtr płytkowy oraz systematycznie dokupować sobie pozostałe w późniejszym terminie. Sam filtr polaryzacyjny MACPL150 wykonany jest z niemieckiego szkła optycznego Schott B270, a więc nie wszystko co z Chin jest chińskie ? a przynajmniej tak mi się wydaje. Może tę kwestię lepiej pominąć a skupić się na efektach jakie to szkło daje.

“Polar” skutecznie minimalizuje odblaski, zwiększa kontrast a kolory stają się bardziej żywe. W konstrukcji filtra, jakie podaje producent, zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań w tym technologia HD, powłoki ULCA, powłoka NANO WMC, czarne matowe brzegi filtra (minimalizujące ryzyko niekorzystnych refleksów światła) oraz pierścień filtra wykonany z czarnego matowego mosiądzu CNC. W dalszej części wpisu zamieściłem przykładowe zdjęcia, w każdym z nich został wykorzystany filtr CPL. Dzięki możliwej regulacji w uchwycie FH150 mogłem dopasować siłę jego działania aby zbytnio nie przesadzić. W szerokokątnych obiektywach ze względu na ich spory kąt widzenia światło nie jest spolaryzowane równomiernie dlatego należy używać go umiejętnie zazwyczaj z minimalną siłą. Filtr ten ma również tendencję do delikatnego ocieplania zdjęć, co w prosty sposób można zniwelować programowo podczas edycji zdjęć. 

Opakowanie i filtr polaryzacyjny CPL

Holder z filtrem polaryzacyjnym CPL

FILTR PEŁNY SZARY ND1000(3.0) 150X150MM I POŁÓWKOWY SZARY GND8(0.9) SOFT 150X170MM

Wspólna cecha tych filtrów to równomierne ograniczenie ilości światła, które wpada do obiektywu. Podczas gdy połówkowe filtry ND przyciemniają tylko część obrazu, pełne filtry wpływają na cały kadr wydłużając czas naświetlania. Jak samo nazewnictwo wskazuje od skrótu ND (ang. Neutral Density) filtry te powinny być jak najbardziej neutralne. Oznacza to, że przepływające przez nie światło nie może wpływać na zmianę koloru zdjęcia, potocznie zwaną zafarbem. Zafarby to największa bolączka użytkowników filtrów szarych, występują nawet w filtrach markowych firm. Podczas fotografowania z filtrami Benro nie stwierdziłem większych zmian w kolorystyce zdjęć, nawet podczas fotografowania z wieloma filtrami jednocześnie. 

RAW bez filtrów

RAW; Filtry Benro: CPL, ND1000 (3.0), GND8 (0,9) SOFT

Filtry Benro serii Master wykonane są z najwyższej jakości szkła optycznego w którym zastosowano szereg ulepszeń. Powłoki NANO WMC uodparniające szkło na przyleganie wody i zabrudzeń zdały egzamin podczas fotografowania w wilgotnym otoczeniu wodospadów. Wystarczyło delikatne przetarcie suchą mikrofibrą a na filtrze nie zostawały żadne smugi. Filtr ND1000 nie posiada dodatkowego uszczelnienia, mimo to podczas naświetlania w ciągu dnia nie miałem problemów z wpadaniem światła pomiędzy filtry. Być może miałem farta. Trochę szkoda, że Benro nie pokusiło się o dołożenie dedykowanej pianki uszczelniającej dla pełnych szarych filtrów do samodzielnego montażu tak jak ma to miejsce u innych producentów. 

Filtr połówkowy przyda się wszędzie tam, gdzie występują na scenie duże różnice jasności, które dzięki niemu możemy zniwelować. “Połówka” Benro GND8(0.9) Soft ma gładką, naturalną gradację. Granica między ciemną a jasną częścią jest płynna. Wyrównanie ekspozycji zdjęcia przebiega w równomiernym stopniu zarówno w szerokokątnych obiektywach jak i tych o dłuższej ogniskowej. Wykorzystywałem ten filtr z obiektywem Nikkor 80-400 f/4.5-5,6G (zwłaszcza w Toskanii, przykładowe zdjęcia na dole wpisu). 

Przykładowe zdjęcia wykonane z założonym filtrem Benro ND1000(3.0):

Peričnik, Słowenia. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, ND1000.

Pišnica, Słowenia. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, ND1000.

Cięcina, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, ND1000.

PODSUMOWANIE

System filtrów 150mm jest coraz bardziej popularny w świecie fotografii pejzażowej, a jedynym ograniczeniem by go mieć to zbyt wysoka cena. Rynkowe ceny winduje fakt, iż firm, które mają w swojej ofercie ten system jest jak na lekarstwo. Nowości, które się pojawiają nie zawsze traktowane są poważnie. Producenci przechwalają się w ilości oferowanych ulepszeń, które nie zawsze idą w parze ze stanem faktycznym. Jednak o tym dowiadujemy się dopiero po tym jak sami wydamy majątek. Powszechnie przyjęło się również, że lepiej dopłacić i wziąć to co od lat cieszy się dużą renomą. Nawet, gdy te produkty nie zawsze działają tak jak powinny. Zafarby, winietowanie, zniekształcenia w przypadku filtrów to nie tylko domena chińskich podróbek dostępnych za bezcen w popularnym serwisie aukcyjnym z Chin. Sam do niedawna byłem sceptycznie nastawiony co do nowych produktów firm, których asortyment był mocno zawężony. O tym jak bardzo się myliłem dowiedziałem się dopiero w momencie gdy sam wziąłem do ręki i wypróbowałem ich działanie w terenie. 

Benro to marka znana głównie ze sprzedaży statywów, plecaków oraz torb fotograficznych wprowadzając nowy asortyment na polski rynek w postaci płytkowych filtrów niewątpliwie może namieszać oraz konkurować z takimi markami jak Nisi, Lee czy Hitech. Jakość materiałów z jakich wykonano holder FH150 przewyższył moje oczekiwania i niczym nie ustępuję popularnym markom. Dopasowanie do obiektywu, sposób blokowania i szybkość montażu jest na wysokim poziomie. Możliwość adaptacji do innych obiektywów ze średnicą filtra 77mm lub 95mm to największa zaleta, której na próżno szukać u konkurencji. Filtry serii Master działają tak jak powinny, a ulepszenia jakie posiadają spełniają swoją funkcję. 

ZALETY:
  • jakość użytych materiałów
  • możliwość adaptacji ze średnicą filtrów 77 mm i 95 mm
  • brak zafarbów
  • możliwość używania filtra polaryzacyjnego CPL z innymi filtrami
  • szybki i bezpieczny montaż z obiektywem
  • filtr CPL jest dobrej jakości, polaryzacja jest bardzo dobrze kontrolowana
  • szklane filtry serii Master posiadają dużo innowacyjnych rozwiązań poprawiających jakość obrazu 
  • połówkowe filtry ND mają dobre płynne przejście
  • Benro ma w swojej ofercie o wiele tańsze filtry żywiczne pod system 150 mm
WADY:
  • duża waga filtrów szklanych
  • brak uszczelki w filtrze pełnym szarym ND1000(3.0)
  • regulacja filtra polaryzacyjnego CPL 

Dolina Chochołowska – Tatry, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, GND8 (0,9) SOFT

Toskania, Włochy. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, GND8 (0,9) SOFT

Toskania, Włochy. Nikon D810; Nikkor 80-400/4,5-5,6, Filtry Benro: CPL

Toskania, Włochy. Nikon D810; Nikkor 80-400/4,5-5,6, Filtry Benro: CPL

Belvedere – Toskania, Włochy. Nikon D810; Nikkor 80-400/4,5-5,6; Filtry Benro: CPL, GND8 (0,9) SOFT

Babie Doły – Gdynia, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, ND1000 (3.0), GND8 (0,9) SOFT

Kładka Bernatka – Kraków, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, ND1000 (3.0), GND8 (0,9) SOFT

Wawel – Kraków, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL

Gdynia – Orłowo, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, ND1000 (3.0), GND8 (0,9) SOFT

Gdynia – Orłowo, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, GND8 (0,9) SOFT

Rogalinek, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, GND8 (0,9) SOFT

Wrocław, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8 Filtry Benro: CPL

Tatry, Polska. Nikon D810; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: GND8 (0,9) SOFT

Rogalinek, Polska. Nikon D810; Nikkor 24-70/2.8; Filtry Benro: CPL, GND8 (0,9) SOFT

Mirów, Polska. Nikon D810; Nikkor 24-70/2.8; Filtry Benro: CPL, GND8 (0.9) SOFT

Gliczarów Górny, Polska. Nikon D810; Nikkor 80-400/4,5-5,6; Filtry Benro: CPL, GND8 (0.9) SOFT

Uttakleiv, Lofoty – Norwegia. Nikon D850; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, GND8 (0.9) SOFT

Haukland, Lofoty – Norwegia. Nikon D850; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, GND8 (0.9) SOFT

Uttakleiv, Lofoty – Norwegia. Nikon D850; Nikkor 14-24/2.8; Filtry Benro: CPL, GND8 (0.9) SOFT

Zapraszamy do śledzenia naszego bloga na którym znajdziecie wiele innych testów i recenzji konsumenckich produktów marki Benro.

Language